ترفند های اتو کردن لباس

کی از دغدغه های خانم ها و آقایان اتو کردن لباس هایشان است. زمانی که می خواهید لباس های خود را اتو بزنید باید تنظیمات اتو را طبق همان پارچه و لباس تنظیم کنید. اتو زدن انواع مختلف لباس‌ها و پارچه‌ها با یک دیگر متفاوت است. برای اتو کشیدن هر نوع لباس و پارچه باید تکنیک های خاصی را در نظر بگیرید.ما در این مقاله قصد داریم اتو کشی انواع پارچه و لباس را به شما آموزش دهیم.

درجه ی حرارت برای انواع پارچه

قبل از اینکه دست به کار اتو زدن شوید باید جنس پارچه تان را مدنظر بگیرید که قابل اتو زدن است یا خیر؟ در صورتی که پارچه قابل اتو زدن بود جنس و ظرافت پارچه را زیر نظر بگیرید. هر چه جنس پارچه ضخیم تر باشد به حرارت و بخار بیشتری احتیاج دارد. قبل از اتو کشیدن نکات زیر را رعایت کنید:

  1. پر کردن مخزن آب

برای اتو کشیدن باید مخزن اتو را با آب مقطر تمیز پر کنید. آب مقطر و یا آب تصفیه باعث می شود مخزن اتو رسوب نگیرد.

  1. تنظیم دما و بخار اتو

بر روی هر اتویی دایره ی چرخان وجود دارد. که با چرخاندن آن می توانید دمای اتوی خود را تنظیم کنید.

  • NYLON  پلاستیکی
  • COTTON   پنبه ای
  • SiLK  ابریشمی
  • WOOL   پشمی
  • LineN کتان

انواع جنس پارچه

پارچه ها امروزه از منشا متفاوتی تهیه می شوند که به ۴ دسته تقسیم می شوند:

  1. پارچه هایی که منشا گیاهی دارند مانند کتان، پنبه، کنف و …
  2. پارچه هایی که سر چشمه حیوانی دارند مانند ابریشم، خز طبیعی و …
  3. پارچه هایی که سر چشمه ی معدنی دارند مانند آزبست ( پنبه ی نسوز ) و پارچه های شیشه ای
  4. پارچه هایی که از سنتزهای شیمیایی به دست می آیند مانند نایلون، لاکرون و….

پارچه های گیاهی به ۵ دسته تقسیم می شوند:

  1. پارچه های الیاف طبیعی
  2. الیاف میوه ای و دانه ای و پنبه
  3. الیاف ساقه مانند کتان و کنف
  4. الیاف برگی مانند سیسال
  5. پارچه های نخی

چگونه بافت را بشوییم و اتو بزنیم؟

حتما برای شما هم این اتفاق افتاده است که لباس بافت خود را یک بار شست و شو داده اید شل و گشاد شده است. ظرافت و حساسیت شست و شوی این لباس ها بسیار است. بنابراین نباید بگذارید لباس های بافت شما بسیار کثیف شوند. در درجه اول توصیه می شود لباس بافت را با دست شستشو بدهید، تا بر اثر چرخش و جابجایی در لباسشویی گره های بافت آسیب نبیند.

برای شست و شوی لباس ها در داخل لباس شویی باید حرارت آب لباسشویی را کم کنید و لباس را با آب سرد شستشو دهید، تا هنگام آبکشی لباس ها گشاد نشوند.

خشک کردن لباس های بافت

نکته ی دیگر خشک کردن لباس های بافت است. هنگامی که لباس هارا شست و شو داده اید نباید لباس های بافت را روی بند آویزان کنید. این کار باعث می شود لباس هایتان گشاد شده و به اصطلاح وا بروند. برای خشک کردن لباس ها باید یک پارچه ی تمیز بر روی زمین پهن کنید و بافت را روی این پارچه قرار دهید تا خشک شود.

برای بسیاری پاسخ به این سوال که چگونه بافت را اتو بزنیم بسیار مشکل است زیرا حرارت اتو ممکن است بافت لباس را شل کند

چگونه بافت را اتو بزنیم؟

برای اتو کشیدن لباس های بافت ابتدا دکمه های لباس را بسته و لباس را پشت و رو کنید. سپس لباس را روی یک سطح صاف پهن کنید که حرارت مستقیم، بافت پارچه را خراب نکند. جنس به کار رفته در بافت از پشم و ابریشم است که حرارت بالای اتو باعث میشود الیاف لباس آسیب ببیند. در نتیجه یک پارچه بر روی بافت قرار دهید و آن را نم دار کنید رطوبت روی پارچه مانند یک عایق عمل می کند و نمیگذارد حرارت مستقیم به پارچه بخورد. بعد از اینکه قسمت های مختلف لباس را اتو کشیدید تا زمانی که بافت گرما دارد نباید لباس را تکان دهید این کار باعث شل شدن لباس و تغییر شکل آن می شود. برای اتو زدن لباس های بافت ابتدا باید آستینها را اتو بزنید و برای اتو کشی قسمت های مختلف لباس باید از سرشانه تا پایین را اتو بزنید.

اتو کشی لباس های کتان

این جنس لباس را با حرارت می توانید اتو کشی کنید. اگر پارچه و لباس کتان شما خشک است ابتدا باید اتو را روی حالت بخار قرار دهید و لباس را با یک اسپری نم دار کنید.

اتو کشیدن لباس های ابریشمی

برای اتو زدن لباس های ابریشمی ابتدا اتوی خود را روی گرم و خشک قرار دهید و اتو را به حالت پرسی روی لباس قرار دهید. اتو را به هیچ عنوان روی لباس های ابریشمی نکشید.

اتو کشی لباس های پشمی

برای اتو کشیدن این مدل پارچه و لباس ها اتو پرس بهترین انتخاب است. باید تنظیمات اتو را روی حالت بخار و گرمای متوسط تنظیم کنید.

admin
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده + 12 =